Pinsamt Sverige...

...som den fantastiska fotbollsnörd jag är, så var gårdagskvällen vigd åt EM kvalmatchen Nordirland-Sverige.
Med hög förväntan, trygg inför resultatet och vid gott mod slog jag mig ner framför TVn tillsammans med storebror och lillasysteryster.
Rätt snabbt försvann lugnet i soffan och en stilla nervositet började sprida sig mellan de blommiga soffkuddarna. "Är detta ett skämt?", "ska det verkligen se ut såhär?" ,"skojjar de med oss?" blev vanligt förekommande meningar från tre skeptiska och besvikna fotbollshulliganer. Ganska snabbt förbyttes de smått oskyldiga undringarna till betydligt grövre okvädningsord över de svenska spelarnas deprimerande dåliga insatser.
Nordirland fortsatte sitt segertåg och tog sedermera 3 glada och välförtjänta poäng, för de hade i alla fall förstått att det var fotboll de spelade och att det dessutom var en kvalmatch till EM.
Våra smått förvirrade svenska pojkar däremot snubblade runt på planen utan att åstadkomma någonting egentligen under de dryga 90 minuter som matchen varade.
Skulle jag välja ut matchens tre höjdpunkter så skulle det utan konkurrens vara:

* Elmanders 1-0 mål (Fruktansvärt orättvist men visst blir man glad när man är en liten blå/gul tös)

* Anders Svenssons uttåg i halvtid

* Olof Mellbergs galet porriga blick när han får frispel och ser ut att vilja köra över hela domarkåren. Skulle mer än gärna springa in i honom i en mörk gränd ;P

Skit match rent ut sagt. Tur i alla fall att Italien vann sin match och på så vis fortfarande har en chans att ta sig vidare till EM.

Hipp hurra våren och tack för att du kommit och lättat upp humöret en sån här dag. Det hade verkligen varit bottenhumör om inte solen tittat fram och målat fräknar på min näsa.
De två saker som verkligen påverkar mitt humör är vädret, och fotbollsresultat. I alla fall när det gäller AIK och Sverige.

Dåligt väder = nedstämd och huvudvärk
Dåliga resultat = grinig och sur

(Tänk er bara mitt humör när Gnaget förlorar och det är grått och mulet ute ;P)

Fint väder (tex. strålande vårsol) = skuttar på små moln och förälskar mig i smågrus
Bra fotbolls resultat = skuttar på små moln och förälskar mig i knyckliga match biljetter ;P

Nu ska jag skutta ut på balkongen och läsa lite kurslitteratur. Läser just nu " Hundra sätt att tänka"  En jätte intressant och bra bok skriven av Tove Jonstoij och Åsa Tolgraven. Den är fruktansvärt lättläst och handlar om Reggio Emilias pedagogiska filosofi och är mycket inspirerande och intressant. Speciellt kul att läsa eftersom jag ju jobbat på Reggio- inspirerad förskola och således har en hel del att relatera till.

Så ha det så gott och puss i ljumsken och allt.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0