Får jag droga din dotter?

Idag ringde folktandvården efter att L varit där med sin pappa imorse för att laga ett litet hål. Då deras dator krånglade så var de ej säkra på att det var ett hål och lät bli att laga.
Lite senare får jag ett telefonsamtal från en kvinna på folktandvården. Kvinnan på andra sidan luren säger att det visst var ett hål som behöver lagas och då L är så orolig för att laga tanden (varken jag eller barnens far har märkt någon som helst tandläkarrädsla) kanske det är bästa att vi kommer in lite tidigare så att de kan "fördroga" barnet så att hon är lugn då de lagar!
Skämtar de med mig? Ringer en främmande kvinna och frågar om hon får knarka ner mitt barn?

För det första finns ingen tandläkarskräck hos barnet, borde inte vi föräldrar märkt något sådant?

För det andra så OM L nu varit rädd... är det då inte bättre att hjälpa henne övervinna rädslan istället för att droga ner barnet var gång hon ska gå till tandläkaren i framtiden?

Kvinnan fick ett bestämt nej och nu vill jag byta tandläkare. Jag vill gå till nån som är duktig på att hantera barn och som inte slänger droger åt höger och vänster! Jag har ingen som helst tilltro till den här kvinnan nu tyvärr!

Jag är fortfarande en smula chockad...


Kommentarer
Postat av: Ida

Låter ju helknas faktiskt. En kompis son hade ett rejält hål som var tvunget att lagas och är tandläkarrädd. Han fick gå på tillvänjning 4 ggr innan de till slut gav upp och gav honom lugnande (vilket i slutändan inte heller funkade, han var det första barnet som trots drogerna vägrat öppna munnen). Men här var drogerna typ steg 5 eller nåt sånt i försöken att övervinna rädslan.



Norrlandshälsningar från Ida :)

2008-09-18 @ 16:47:38
Postat av: liv

men fy!! håller med ida, det ska vara som allra sista utväg och inte något som de bara "slänger dit"...allmänt så är det så otrevligt att sjukvården i stort bara pytsar ut penicillin, lugnande, starka hostmediciner mm till höger och vänster. (parentes :p) Ibland måste det få ta tid, särskilt hos tandläkaren! Tycker att du gjorde rätt i att kräva någon annan.

2008-09-19 @ 13:32:53
URL: http://livsbetraktelser.webblogg.se/
Postat av: Yllis

Ida: Hoppsan, stackars liten för att ha en sån tandläkarrädsla :( Och jag håller helt med om att man kan försöka med lugnande efter några ggrs försök... men absolut inte som första utväg!

Trevlig helg :)



Liv: Visst är det galet... sjukvården är på tok för snabba på att göra ngt åt symptomen istället för orsaken alltför ofta tyvärr, tur man har tillräckligt med skinn på näsan för att säga ifrån i alla fall!

2008-09-19 @ 19:23:15
URL: http://barajaget.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0